Šamanismus východních lesů Severní Ameriky

jeden ze šamanismů Severní Ameriky, byl poznamenán obecnou animistickou vírou v mysteriózní, všudy pronikající a léčitelské síly vycházející ze snů a vizí duchů. Irokézové je nazývali „orenda” a Huroni „oki”. Celý kosmos je řízen těmito duchovními silami tajemného původu, ke kterým se medicinmani i lidé obraceli s žádostmi o pomoc doprovázenou oběťmi, výjimečně i lidskými. Medicinman zde byl léčitelem, věštcem i náboženskou autoritou. Irokézské představy o světě se začaly více vázat k zemědělskému způsobu života a soustřeďovaly se kolem medicinmanských magicko-religiózních praktik se zpěvy, tanci a transy, napříč rozvíjející se nové víře k nejvyšší moci Velkého ducha Manitú.

Proces institucionalizace medicinmanů probíhal i ve Východních lesích. Vznikaly zde medicínské tajné spolky, z nichž nejznámější byly Falešné či Nepravé tváře Irokézů. Členy byli pouze muži s výjimkou Strážce spolku, kterým byla žena. Ta uchovávala ceremoniální výstroj všech členů, a proto byla i jediná osoba, která je všechny znala. Členové při obřadech tancovali v maskách personifikujících duchy přírody, kterým obětovali kukuřici a jídlo. Jejich cílem bylo i zahánět zlé duchy, aby neubližovali a nezabíjeli lidi. Strašidelné a ošklivé masky s dlouhými vlasy z koňských ohonů měly zlé duchy vyděsit, a vyhnat tak původce nemocí z těl pacientů. Falešné tváře si masky oblékaly začátkem každého jara a podzimu, vnikaly do obydlí a vyháněly démony nemocí. U poradního ohně pak tancovaly své tance a léčily. Těchto obřadů se mohli účastnit jen členové, kteří si také sami vyřezávali masky s magickými účinky. Po vybrání vhodného stromu obětovali pod kmenem tabák a začali vyřezávat masku přímo do stromu. Kdo začal ráno, nabarvil ji načerveno, kdo odpoledne, tak načerno. Červené byly mocnější. Také vznikem této společnosti začala cesta k vytěsňování medicinmanských privilegií ve prospěch všech členů Falešných tváří.

Nejvyšší božstvo u Kikapů mělo celý panteon pomocníků „manitú” působících též jako duchovní poslové. Veškeré magicko-religiózní praktiky byly organizované kolem medicínských váčků „misaami”. Léčili bylinkami a náboženskými obřady včetně Bizoního tance a Tance žen. Huróni rozlišovali zaklínače způsobující deště i slunečné počasí, jasnovidce hledající ztracené věci a věštící budoucnost a léčitele diagnostikující nemoci, navracející zatoulanou duši zpět do těla nebo vyjímající patogenní substance z těl pacientů. Medicinman popisoval nemoc jako disharmonii mezi aktivitou duše a těla.

Medicinmani Východních lesů také udržovali styk s množstvím duchů zemřelých předků. Obecně se věřilo, že předkové sledují jejich každodenní život a mohou být navštěvováni během snů v jejich vesnicích v podsvětí, kde žijí v pohodě, bez válek a nemocí. Medicínský váček medicinmanů obsahoval magické předměty, které obvykle získali během vizí a snů v přípravách na iniciaci. Tehdy se jim zjevili jejich duchové-ochránci, kteří jim ukázali budoucí obsah jejich váčku. Obdobné magické váčky připravují i sami medicinmani pro ostatní muže komunity. V Amazonii mají šamani určitou obdobu, váček „matiry” s drobnými posvátnými předměty.

Obřad léčení Irokézů (wellcomeimages.org)

Zdroj:
ZELENÝ, Mnislav. Malá encyklopedie šamanismu. 1. vyd. Praha: Libri, 2007. 287 s. ISBN 978-80-7277-276-6.
Obrázky: archiv Lóže u Z.·.S.·., pixabay, commons.wikimedia.org


Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *

Nadcházející události

Říj
26
Út
celý den 25. Mezinárodní festival dokumen... v celá Jihlava
25. Mezinárodní festival dokumen... v celá Jihlava
Říj 26 – Říj 31 celý den
Událost, která dnes nese název Mezinárodní festival dokumentárních filmů Ji.hlava, se zrodila v hlavách několika studentů jihlavského gymnázia v roce 1997. Od té doby se do Jihlavy každý podzim začaly sjíždět nejprve desítky, posléze stovky a nyní již tisíce[...]
Lis
6
So
10:00 LXXVI. LUZS Jihlava v Jihlavské pirátské centrum
LXXVI. LUZS Jihlava v Jihlavské pirátské centrum
Lis 6 @ 10:00 – 16:00
PROGRAM: DOPOLEDNE: – Úvodní rituál – Organizační okénko – Přednáška “František Antonín Špork” ODPOLEDNE: – Pokračování v cykle přednášek a praxe severských Run – Společná práce s kultickým předmětem Dopolední[...]